Ako vyhodnotiť SEO

Ako vyhodnotiť SEO

Či už si vytvárate obsah a nastavujete SEO sami, alebo Vám ho vytvára nejaká agentúra, mali by ste vedieť, ako sa Vám darí. Na takéto meranie existuje 5 základných metrík, ktorými by ste sa mali riadiť a na ktoré by ste mali dbať už pri samotnej optimalizácii SEO stránky. 

1. Organická návštevnosť 

Organická návštevnosť je najzákladnejšou a aj najčastejšie sledovanou metrikou. Organická návštevnosť zobrazuje neplatenú návštevnosť Vašich stránok z rôznych vyhľadávačov. Organickú návštevnosť si v Google Analytics viete pozrieť v časti Akvizícia - > Všetka návštevnosť - > Kanály.

 

 

Pri organickej návštevnosti je potrebné sledovať percentuálne porovnanie s predchádzajúcim mesiacom. V prípade dlhodobých stránok je dobré porovnávať aktuálny mesiac aj s minuloročným. Porovnanie s minulým rokom je dôležité, nakoľko v rôznych mesiacoch v roku môže byť rôzna návštevnosť (predvianočné obdobie, letná sezóna atď.).

 

 

2. Konverzie z organickej návštevnosti  

Pri sledovaní konverzií musíte vedieť, čo je Vaším cieľom pri danej stránke a čo očakávate, že zákazníci urobia (nákup tovaru, vyplnenie kontaktného formulára, prečítanie blogu, registrácia,...). Okrem konverzií vedúcim k splneniu stanoveného cieľa môžete kontrolovať menšie ciele (priemerný počet zobrazení, čas stravený na stránke). Konverzie si viete pozrieť v Google Analytics v časti Konverzie -> Ciele -> Prehľad.

 

 

Tieto čísla môžete znova porovnávať s predchádzajúcim mesiacom alebo rokom. 

 

3. Rýchlosť načítania webu

Je zrejme jasné, že sa pri pomaly načítaných stránkach zvyšuje pravdepodobnosť, že návštevník zo stránky odíde. Týmto sa samozrejme zvýši miera odchodu zo stránky (bounce rate), čo má za následok, že vyhľadávače budú považovať takúto stránku za menej zaujímavú a umiestnia ju nižšie vo výsledkoch vyhľadávania.

 

Rýchlosť načítania svojej stránky nájdete v Google Analytics v časti Správanie -> Rýchlosť webu -> Prehľad.

Akonáhle sú tieto čísla vysoké, kontaktujte výrobcu Vašej stránky. Takisto môžete požiadať o rýchlejší hostingový server.

 

4. Publikum

Informácie o Vašom publiku Vám napovedia, kto sú Vaši zákazníci, aké zariadenia najčastejšie používajú, z akých regiónov k Vám najviac prichádzajú. Na základe tohto viete presnejšie cieliť reklamu, poprípade upraviť stránku (napríklad prispôsobiť responzivitu stránky pre mobily, ak je ich návštevnosť vysoká).

Vaše publikum nájdete v Google Analytics v časti Publikum.

 

 

5. Miera odchodu

Miera odchodu (bounce rate) reprezentuje, nakoľko Vaša stránka zaujala užívateľov. Čím zostal zákazník dlhšie na stránke, poprípade navštívil viac podstránok, tým je väčšia pravdepodobnosť, že ho Vaša stránka zaujala. Mieru odchodu nájdete v google Analytics v časti Správanie -> Obsah webu -> Všetky stránky.

Vysoká miera bounce rate upozorňuje, že ľudia pravdepodobne nenašli to, čo hľadali. Príčinou môže byť zle nastavené cielenie na zákazníkov alebo nepriehľadnosť stránky. 

 

 

 

Vyššie uvedených 5 bodov predstavuje základ kontroly správnosti nastavenia Vašej stránky. Avšak ani zďaleka to nie je všetko. Google Analytics poskytuje široké spektrum údajov, ktoré si viete prispôsobovať a z ktorých viete vyhodnocovať Vaše výsledky, poprípade zmeniť marketingovú kampaň alebo jej cielenie.